
Begeleiding aanvragen
Heb jij als ouder of persoon met een beperking nood aan begeleiding en ondersteuning aan huis? Wil jij als verwijzer een persoon met een beperking aanmelden voor onze begeleiding?
Je kan begeleiding aanvragen via onderstaande aanmeldingsformulieren.
​
Gelieve het rijksregisternummer van de persoon die je wenst aan te melden (jezelf, je kind of de persoon met een beperking) bij de hand te houden.
Thuisbegeleiding aanvragen
GIO aanvragen
Residentie Vijverplein
Casa Corlien
Dagbesteding aanvragen
SIT aan huis
Privacyverklaring
De aanmelding wordt verwerkt door één van onze onthaalmedewerkers. Zij sturen op hun beurt de gegevens door naar het team waarvoor de aanmelding werd gedaan.
​
We verwerken je persoonsgegevens enkel voor doelstelling voor intern beheer. We zullen in geen geval je persoonsgegevens gebruiken voor commerciële doeleinden of doorgeven aan derden.
> Lees hier onze volledige privacyverklaring.
​
Hoe verloopt een aanmelding?
1
Aanmelden
De aanmelding gebeurt via het aanmeldingsformulier. In het aanmeldingsformulier vragen we je contactgegevens en een korte uitleg van je hulpvragen.
2
Mogelijke intake
​​Na een aanmelding voor thuisbegeleiding verloopt het verdere proces verschillend, afhankelijk van het team waarvoor de aanmelding gebeurt.​
​
-
Team Vroegbegeleiding (jonge kind)
-
Team Via (kinderen, jongeren en volwassenen met een verstandelijke beperking)
-
Team HANA (hersenletsel)
Bij deze teams wordt na de aanmelding, samen met de cliënt of het gezin, bekeken of een intakegesprek aan huis wenselijk is. Indien dit het geval is, wordt een intakegesprek aan huis gepland voorafgaand aan de wachtlijst. Tijdens dit gesprek maken we kennis, bespreken we de hulpvraag en bekijken we samen welke ondersteuning passend is.
​​
-
Team ASS (autismespectrumstoornis)
Bij aanmeldingen voor dit team vindt geen intakegesprek aan huis plaats. In plaats daarvan volgt er, enkele weken tot maanden voorafgaand aan de opstart (na het doorlopen van de wachtlijst), een Wegwijsgesprek. Tijdens dit gesprek wordt samen gekeken naar de hulpvraag en de mogelijke aanpak binnen de begeleiding.
​​
Op deze manier stemmen we het aanmeldproces zo goed mogelijk af op de werkwijze en doelgroep van elk team.​
3
Wachtlijst
Wanneer we alle nodige gegevens en bij aanmelding voor autisme een diagnoseverslag hebben ontvangen, wordt de cliënt op de wachtlijst geplaatst.
​
De wachttijd is afhankelijk van verschillende factoren:
-
de doelgroep waarvoor is aangemeld;
-
de leeftijd van de cliënt;
-
de regio waarin de cliënt woont.
​
Het is daarom niet mogelijk om een vast termijn op de wachttijd te plakken. In tussentijd kunnen ouders, partners of het betrokken netwerk adviezen krijgen via ons ondersteunend aanbod.
​
4
Start thuisbegeleiding
Wanneer de cliënt aan de beurt is, wordt de ouder, de cliënt zelf of het betrokken netwerk gecontacteerd door de begeleid(st)er die de begeleiding zal opstarten. Dit is een vaste begeleid(st)er die 1 tot 2 keer per maand aan huis komt voor begeleiding en ondersteuning.
​
Onze begeleiding is tijdelijk en op maat van elke cliënt. De begeleiding wordt afgestemd op de hulpvragen die er zijn.